Verhalen
verbinden mensen met elkaar en hoe je werkt met verhalen en verhalen vertelt
kun je leren. Op 14 februari 2015 geef
ik samen met Cocky Fortuin- van der Spek een dag over het werken met verhalen in groepen
in Amersfoort. Dit is een
praktische en inspirerende training voor mensen die met groepen werken. Je
maakt kennis met een grote variatie aan werkvormen om met persoonlijke,
fictieve en overgeleverde verhalen te werken. Daarbij maak je kennis met
allerlei werkvormen om niet alleen voor een groep een verhaal te vertellen maar
ook verhalen te delen met elkaar. In het boek Verhalen Verbinden, dat Cocky
Fortuin van der Spek, Bas van den Berg en ik schreven voor het onderwijs, staat
het verhaal De Duintop met eronder suggesties hoe je het verhaal in een klas
kunt gebruiken, bijvoorbeeld als het thema afscheid in een groep of klas
speelt. Zo kan je ook met groepen volwassenen verhalen met elkaar uitwisselen.
Verhalen verbinden mensen. Verhalen rond afscheid bijvoorbeeld. Ik schreef het
ooit toen ik vertrok bij mijn school in Katwijk aan Zee.
De duintop
Ze staat op haar
duintop en kijkt uit over zee. Ze ziet in de verte een groot schip en hoort het
vertrouwde geluid van de golven. Boven haar hoofd krijsende zeemeeuwen. Hoe vaak
heeft ze hier niet gestaan, de afgelopen jaren.
Meestal gaat ze
direct uit school op haar fiets hiernaartoe. Niemand weet het. Haar vriendinnen
denken dat ze thuis is; thuis denken ze dat ze met een vriendin is meegegaan.
Het is ruim een kwartier fietsen, als ze stevig doorrijdt. Ze heeft hier in de
winter gestaan, wanneer de grond op het duin hard bevroren was en de oostenwind
over de brede zandvlakte raasde. Dat vindt ze het allermooiste: een meisje van
veertien jaar dat de storm trotseert en een kracht in zich voelt die niemand in
haar vermoedt. Maar ook in de zomer heeft ze hier gestaan. Als de badgasten het
strand verlieten en zij 's avonds de zandvlakte weer voor zich alleen had.
Ze houdt van de
zonsondergang, die als een brede rode band van licht over het water valt en
precies recht voor haar duintop het strand bereikt. In de herfst probeert ze
soms boven het geluid van de storm uit te roepen. Lekker is dat, zo heel hard
brullen. Vooral als ze kwaad is. Andere keren, als het vrijwel windstil is, lijkt
de zee bijna vlak met een hele korte en rustige branding. Op zo'n dag heeft ze
een keer een zeehond gezien, die zijn kop boven water uitstak en naar haar
keek. Ze was die keer heel verdrietig en weet nog hoe blij de zeehond haar
maakte.
Het is haar plek,
haar duintop, waar bijna nooit iemand anders is geweest. Die plek gaat ze nu
verlaten. Haar ouders hebben werk gekregen in een ander deel van het land. En
als ouders nieuwe banen nemen, verhuizen kinderen mee. Ook al hebben ze daar
helemaal geen zin in. Niemand heeft haar iets gevraagd. Niemand weet wat het
allerergste van de verhuizing voor haar is: dat ze haar duintop en de zee moet
achterlaten. Natuurlijk is het niet leuk om afscheid te nemen van haar
vriendinnen. De school, waar ze het meestal naar haar zin heeft gehad, zal ze
ook missen. Dat afscheid heeft ze gisteren gevierd met een leuk feest en gebak.
Dan hoort ze
iemand roepen in de verte. Links beneden op het strand, in de buurt van de
strandpaal, ziet ze een gebogen gestalte die naar haar wenkt. Ze schrikt ervan.
In dit jaargetijde komt hier tegen de avond nooit iemand. Dan herkent ze de
oude vrouw die in een huisje vlak achter de duinen woont. In het dorp worden allemaal vreemde verhalen over haar verteld.
Lang geleden zijn haar man en zoon bij een ongeluk met een schip omgekomen. De
mensen zeggen dat ze niet helemaal goed is. Het geroep maakt haar bang. Maar
een oude vrouw in nood kan je toch moeilijk laten roepen. Het meisje rent het
duin af in de richting van de gebogen gestalte. Dichtbij gekomen ziet ze hoe de
oude vrouw een zeemeeuw in haar armen heeft. Het is een grote grijze vogel die
onder het teer zit en zich nauwelijks meer kan bewegen door de troep aan zijn
vleugels.
De vrouw wijst
naar een mandje dat bij haar voeten staat. Daarin zitten poetsdoeken en een
flesje benzine. Even later zijn de vrouw en het meisje zonder iets te zeggen
druk bezig om de meeuw schoon te maken. Het is niet eenvoudig om de zwarte
troep los te krijgen, maar langzaam maar zeker vorderen ze. Na bijna een uur klappert
de vogel met zijn vleugels en fladdert omhoog. Na een korte aarzeling slaat hij
zijn vleugels echt uit en vliegt. Hij cirkelt een rondje boven de vrouwen en
verdwijnt dan in de richting van het noorden. De oude vrouw mompelt: ‘Zo is het
goed. Vogels moeten hun vleugels uitslaan en vliegen.’
Ze vertelt het
meisje vervolgens over haar leven. Over al die keren dat ze afscheid heeft
moeten nemen van huizen, van plekken. ‘En elke keer als ik afscheid neem’, zegt
ze, ‘ga ik rijker verder. Want ik draag de herinnering aan al die plekken en
huizen en mensen in mij mee.’ Het meisje is al haar angst voor de vrouw
vergeten. Ze luistert naar de verhalen van heel vroeger, verhalen over
ontmoetingen en afscheid, over dood en leven. Pas als het bijna donker is, gaat
het meisje terug naar haar duintop. Voor ze haar fiets pakt om terug naar huis
te gaan, kijkt ze nog een keer over de zee. Het schip is achter de horizon
verdwenen. Links in de verte ziet ze op het strand de oude vrouw. Boven haar
hoofd krijsen zeemeeuwen. Ze kijkt of haar meeuw erbij is. Ze weet dat - als ze
morgen het dorp verlaat en op weg gaat naar haar nieuwe woonplaats - ze deze
plek met zich mee zal nemen. Als ze bang is voor al het nieuwe, de eerste weken
op de nieuwe school en in het nieuwe huis, zal ze denken aan de duintop. Die
gedachte zal haar de kracht geven om nieuwe vrienden te maken. Het zal haar
zelfvertrouwen geven om al die nieuwe dingen te doen, die haar nu nog heel eng
lijken. Ze pakt haar fiets en rijdt, voor de laatste keer, over het duinpad
naar huis.
In een schoolklas zou je met dit verhaal als volgt
kunnen werken ( uit Verhalen verbinden):
·
Stel
je voor, dat het meisje uit het verhaal ‘De duintop’ vijf jaar later terugkeert
naar deze plek. Hoe kijkt ze nu terug op de bijzondere dag uit het verhaal? Hoe
is de herinnering van die dag met haar meegegaan? Laat dit in stilte
voorbereiden. Vraag de leerlingen drie tekeningen te maken (story-board) en
laat ze het verhaal van deze tekeningen delen met elkaar.
·
Laat
uitwisselen wat belangrijk is om goed afscheid te kunnen nemen van een persoon
of van een plek. Wat is er bijvoorbeeld goed om te doen als je ergens weggaat?
Wat is goed om te doen bij een begrafenis? Geef de leerlingen de opdracht een
collage te maken over dit onderwerp.
·
Laat
leerlingen vertellen over een verhuizing die ze hebben meegemaakt. Wat zien ze
voor zich als ze daaraan terugdenken? Hoe zag het oude huis eruit? Welk moment
van de verhuizing is ze bijgebleven?
·
Vraag
leerlingen het verhaal (of een fragment daaruit) te vertellen vanuit een ander
perspectief, bijvoorbeeld dat van de oude vrouw of de meeuw.
Met
volwassenen zou je dat weer anders doen.
Op
14 februari een hele dag rond verhalen en hoe je die in groepen kunt delen in
Amersfoort. Kosten 70 euro.
Interesse?
Laat weten via avdharst@verhalenonderweg.nl
en
je krijgt meer informatie.
Verhalen
verbinden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten