vrijdag 24 oktober 2014

Reis van de held in Friesland


LANGS ELF STEDEN
De afgelopen week wandelde ik van Lemmer naar Sloten, prachtig stadje aan het Slotermeer. Het is ook de week dat Jeen van der Berg overlijdt, legendarisch schaatser uit Friesland. Langs het Slotermeer gaan mijn gedachten terug naar die andere held van mijn jeugd. Het begon allemaal in 1963:
Het is 18 januari 1963 en in Friesland wordt de Elfstedentocht gereden. Ik ben 11 jaar; mijn ouders hebben nog geen televisie. Bij mijn opa en oma thuis zie ik hoe heroïsch de schaatstocht  is. Ik hoor hoe schaatsers met bevroren ledematen van het ijs worden gehaald en  hoe op het lange stuk naar Franeker rijders zwalkend over het ijs gaan, dwars tegen de noordwesterstorm in. ER zijn maar weinig beelden, maar de beelden die ik zie van Bartlehiem fascineren. Vooraan rijdt een man die reuzenkrachten heeft.. Helemaal alleen rijdt hij door de besneeuwde wereld die eruit ziet als de Noordpool. Iedereen is op grote achterstand gereden. Duizenden mensen verwelkomen hem op de Wielen in Leeuwarden. Even later wordt hij gehuldigd met een grote lauwerkrans om. Ik lig wakker die nacht en stel me voor hoe het zou zijn om zo’n superheld te zijn en de meest zware elementen te trotseren. Die nacht besluit ik, dat ik ooit de Elfstedentocht zal rijden. In mijn droom win ik hem die nacht zelfs. De volgende dag oefen ik op het slootje achter ons huis en blijf dat later doen op de kunstijsbaan. Ik moet 22 jaar wachten. Op 21 februari 1985 rijd ik de Elfstedentocht. Een geweldige dag. Friesland in feeststemming en wij, rijders, gesteund door het enthousiasme. Ik doe er 13 uur over en kom tegen  negen uur in de avond aan op de Bonkevaart in Leeuwarden. Zonder de held van mijn jeugd Reinier Paping was ik daar niet bij geweest.

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten