woensdag 15 oktober 2014

Samen werkt het


Samen werkt het

Voor een wandelcoach was het een aardige vraag die ik kort geleden uit een school kreeg. Met een team van mensen uit het speciaal onderwijs wandelde ik vervolgens een dag in een bijzonder natuurgebied. Vraag van de directie was hoe de docenten  goed in hun energie blijven gedurende het schooljaar; er was nogal wat burn-out en vermoeidheid het afgelopen jaar. Kunt u iets doen rond ‘Gezondheid en plezier in werk’ luidde letterlijk de vraag. De directie zelf had zich daar al goed op beraden en een aantal goed stappen gezet. Qua leiderschap vond ik dat ze het behoorlijk goed deden en ook naar hun eigen rol keken. Het team had ja gezegd tegen een dag in beweging. In de ochtend  werkte ik in een zaal van een boswachterijgebouw. We verkenden gedeelde en verschillende waarden, taakopvatting, verwachtingen ten opzichte van elkaar en directie. Steeds stukjes theorie van mij binnen en oefeningen al wandelend buiten. We hadden het geluk, dat het die dag zeer aangenaam herfstweer was. Al gauw bleek dat er in het dagelijks schoolleven weinig tijd was om met elkaar over andere zaken te spreken dan directe organisatorische klussen. Sommigen kwamen tijdens pauzes niet eens in de docentenkamer, omdat er ook dan veel te doen was: gesprekken met leerlingen, bellen van ouders, lessen  voorbereiden. Er kwam al veel aan de orde die ochtend: werkplezier, lastige en prettige klussen, samenwerking, gesprekken met leerlingen en met ouders en hoe je dat effectief doet.

Bronnen van inspiratie:

De wandelgesprekken rond de boswachterijgebouwen zijn intensief die ochtend. Tussen de middag is er een heerlijke biologische maaltijd met pompoensoep en hartige taarten. Beetje aardige en gezonde lunch is niet onbelangrijk. Dan gaan we op pad voor een langere middagwandeling. Ik werk met hen rond de 5 bronnen van inspiratie. Bij elke bron heb ik een werkvorm in beweging. Bij mijn voorbereiding zag ik dat we langs een beeldentuin zouden komen. Hier verkennen we vandaag de creatieve bron. Hoe kun je creatief zijn binnen je werk en hoe erbuiten? De beeldentuin biedt veel aanknopingspunten voor mooie gesprekken over creatieve werkvormen, over pianospelen, over zelf een racefiets bouwen. In een cirkel staande worden voornemens uitgewisseld. Zo lopen we langs de cognitieve bron : wat ik graag wil leren? ‘Spaans spreken’’ zegt iemand en een ander weet een goede cursus in de buurt. De emotionele bron: hoeveel tijd neem ik voor echt contact hebben met vrienden, collega’s, partner. De fysieke bron: ‘’eigenlijk’ zou ik vaker een wandeling zoals nu willen maken’ zegt een lerares en schiet in de lach, ‘laat ik het maar gaan doen’. En de spirituele bron, hoe geef ik ook met mijn werk zin aan mijn leven:  Ik kijk achterom en zie collega’s intensief in gesprek rond belangrijke levensthema’s. Het geeft mij de tijd om eens rustig na te denken hoe we de dag straks op die mooie plek op het heideveld zullen afronden.

Twee weken later belt de directeur van de school op. Of ik begin januari een vervolgdag wil doen, ook graag buiten en wandelend, want die wens had hij van zijn team veelvuldig gehoord. Ik vraag hem om dan voor een flink pak sneeuw te zorgen. Hij zegt dat toe. Begin januari wandel ik verder met die mooie groep mensen. Nu al zin en weer eens goed nadenken  over een rode draad. ‘Grenzen’ bedenk ik meteen is het belangrijkste thema in dit enthousiaste, idealistische  en behoorlijke grenzeloze team. Misschien met een bus naar de Duitse grens en dan wat grensoverschrijdende oefeningen doen. Wie weet…

 Een vergelijkbare vraag kreeg ik kort erna uit Duisburg in Duitsland en op 6 november ga ik daar met een groep op stap; mensen zijn zaaltjes met power-points behoorlijk zat, merk ik. Beweging , natuur, verrassing, frisse lucht samen met collega’s doet goed. Zo toont ook recent wetenschappelijk onderzoek van Agnes van den Berg van Universiteit Groningen aan. Is het ook nog mooi wetenschappelijk onderbouwd wat ik doe. Dat loopt nog lekkerder.

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten